Hva er terskeltrening

Det området vi vet en person trener veldig bra er anaerob terskel. På din personlige terskel pumper hjertet slik at blod fylles godt i hvert hjerteslag. Dette terskel området er fin justert og må finnes ved å gjennomføre laktat test samtidig som man bruker pulsklokke.

Spesielt de siste 20 årene har dette vært benyttet av utøvere på ulike landslag. Utøvere har klart å hente frem medaljer i OL og VM ved å være bevisst på å trene riktig. Dette gjelder også idretter det Norge har veldig få utøvere sammenlignet med andre land. Dersom du ønsker å trene optimalt er det helt vesentlig å ha kontroll på hvor hardt du skal trene.

Etter hvert som du blir bedre trent kan du flytte din laktat terskel. Det betyr at du kan gjøre et større arbeid på samme laktat og din terskel fart blir høyere. Laktat verdien din på terksel fart er noe av det sikreste målet vi har for å kunne forutsi et resultat.

Det er ikke poenget å trene knall hardt men å finne området der du trener best.

Det som er bra med terskel trening (anaerob terskel) er at det ikke alltid oppleves som veldig hard trening men utbytte og fremgangen er stor over en periode. Dersom du er utrent vil du ha lavere fart på din terskel sone, men det finnes smarte løsninger for å opprettholde høyere fart og samtidig trene en optimal terskel økt.

Terskeltrening ved intervaller eller kontinuerlig arbeid kan man gjerne trene 1 time eller over. For eksempel 10x4 min/1 hvile. På lavere anaerob terskel kan man holde ut lengre om man er godt trent. På anaerob terskel trener du veldig bra utholdenhet, det er det området du trener svært god utvikling over en periode.

En voksen utøver i alderen 40 år kan for eksempel ha sin anaerob terskel på puls 150 slag i minuttet mens en annen i samme alder kan ha sin personlige terskel på 190 slag i minuttet. Da sier det seg selv at mange trener i feil intensitetsområder ved å ikke vite sitt terskelområde godt nok.

Forholdet mellom treningsintensitet og hjertefrekvens er forskjellig fra øvelse og idrett.

For eksempel kan du ha ulik terskel på ski sammenlignet med sykkel. Styring av intensitet bør ikke være basert på generelle hjertefrekvens retningslinjer men på heller på individuelle svar.

Når du har gjennomført en terskel test så kan du bruke din pulsklokke til å styre treningen på dine riktige individuelle trening soner.