Hva er laktat

Laktat-måling av blodet har vært brukt av toppidrettutøvere for å kvalitetssikre nøyaktig inndeling av intensitetssoner . Laktatverdien er den sikreste måten å anslå sine egne intensitetssoner når man trener. Dersom du ønsker å gjøre treningen mer målrettet og riktig så er laktat og intensitetsstyring svært viktig for ønsket forbedring.

Laktat er sluttproduktet av anaerob metabolisme (melkesyre), og den beste indikatøren for objektiv vurdering av arbeidskapasitet. Med økende belastning øker laktatproduksjon i blodet og når punktet for produksjon og eliminering av laktat er på likevekt arbeider man på  øverste anaerob terskel definert som 4 mmol/l i blodet. Lavere anaerob terskel er definert fra 2,8-3 mmol/L i blodet. Laktat testing gir deg den sikreste måling av enegi behovet i muskelen i forhold til ytelsen. Du kan altså beregne ved laktat måling hvor du trener optimalt og hvor du har dine personlige intensitet soner.

http://www.dreamstime.com/-image27938124

 

 

Laktat er et metabols produkt som måles ved å ta en dråpe blod på en fingertupp. Testen gjennomføres gjerne med intervall drag på 4-5 minutter og 30 sek-2 minutter pause for hvert drag. Intensiteten øker for hvert drag. Blodet og laktat nivået øker med økende intensitet og til slutt når man opp på overgangen mellom aerob og anaerob arbeid.

cropped-laktat.jpg

Laktat måling er en langt mer presis måte til å bestemme sine trening soner enn indirekte og gamle unøyaktige metoder som for eksempel prosent av maksimal hjerte frekvens. Pulsen er en individuell respons, trening soner må bestemmes ved måling av fysiologiske variabler og ikke satt av matematiske formler.

Gjør som mange av de beste idretts utøvere i verden, ha kontroll på dine intensitetsområder.

Du kan også gjennomføre en test for å lære om din egen kropp og din egen intensitet.

Hvor mye gjetting er du villig til å involvere i treningen din og hvor mye tid har du til å ”kaste bort” !

Terskeltrening.no bruker Lactate Scout

Lactate