Forberedelser til laktat-/ terskel test.

Forberedelser og prosedyrer til testing av laktat og kartlegging av intensitet soner.

Laktat-/ terskel test taes i den idrett du ønsker å prestere.

En laktat/-terskel test tar ca 1 time.

Sørg for å være uthvilt før testen. Du bør ikke trene en veldig hard eller lang økt dagen før du tester deg, helst bør testen være den første fysiske treningen du gjør på test-dagen.

Du bør ha spist og drukket før du møter til test men ikke spis for mye tett inn på testen.

• Alle som tester må bruke pulsklokke, dersom du ikke har dette så kan du låne.

• Kort, rolig oppvarming på 10 – 15 minutter.

• Hvert drag lengde er på 4-5 minutter men 5-6 intervaller totalt.

• Vi stopper og tar laktat (blod prøve på finger tupp) og har en pause på 30 sek til 1 minutt

• Vi øker tempoet litt og gjentar ny laktat test med pause på 30 sek til 1 minutt.

• Vi gjentar denne serien til vi kommer opp på ønsket TERSKEL nivå.

Når testen er ferdig vil du får tilgang på dine personlige intensitet soner og full rapport av testen din. Denne får du tilsendt på mail eller du får den etter endt test.

Den eneste sikre måter å definere sine personlige intensitetssoner er å gjennomføre en TERSKEL test.

2012-12-18 13.54.26-1